Egy irányba nézünk!

Beküldte Gajai-Kovács Anna - 2013. november 26., 17:51
A Magyar Cserkészszövetség szombaton egész napos rendezvényre várta az ország területéről érkező cserkészvezetőket, akiknek bemutatták a folyamatban lévő szervezeti, módszertani fejlesztéseket, és azt, hogyan tudja hatékonyan segíteni a szövetség az önkéntes vezetők munkáját.

Az Arany János Gimnáziumban a szövetség vezetőinek köszöntője, és az Ifjúság kutatás eredményei 2012 című előadás után tizenkét forgószínpadnál várták a csaknem kétszáz cserkészvezetőt a Kisközösségi Ifjúságnevelési Támogatás (TÁMOP 5.2.8) projektben résztvevők, munkatársak és önkéntesek. Minden munkacsoport a saját területét mutatta be a hallgatóságnak, hogy ismertessék velük a kisközösség-fejlesztést segítő munkát.
 
Az állomásokon bemutatkozott például a pedagógiai fejlesztő munkatársak hálózata, akik játékos cserkészmódszerekkel, különféle segédanyagokkal ismertették meg a cserkész vezetőket, a középkor vásári hangulatát idéző díszletek között. Januártól nyolc fejlesztő szakember fogja járni az országot, hogy segítsék a csapatok munkáját.
 
Bemutatkozott a CSÖK is. A csapatalapítási összekötők hálózatára azért van szükség, mert az ország felében jelenleg nem működik cserkészcsapat. Így a hálózatépítőkre is komoly feladat vár: feladatuk, hogy minél több gyereknek lehetősége legyen egy-egy hozzá közeli cserkészcsapathoz csatlakozni. A projekt végére pedig legalább minden járási központban kell, hogy legyen egy csapat, ehhez a CSÖK-ök felkeresik és kapcsolatot teremtenek az egyházi iskolákkal, önkormányzatokkal, lelkészségekkel és plébániákkal. A hálózatépítő munkatársak azt szeretnék elérni, hogy a helyi közösségekben megtalálják azt a vezetőt, aki a legalkalmasabb egy cserkészcsapat irányítására, és azt a legalább két fiatalt, akik az őrsöket vezetik majd.

A titkársági munka és az ügyintézés összetett feladatait is átélhették a fiatalok egy szerepjátékban. Két csapatra osztva különböző szövetségi tisztviselők bőrébe kellett bújniuk a játékosoknak, mint például főtitkár, országos elnök, országos vezetőtiszt. Percenként kapott egy "bejövő postát" a főtitkár, akinek rendszerint valami sürgős ügyet kellett elintéznie, vagy váratlan eseményt megoldania. De volt olyan, hogy másodpercek alatt kellett döntenie: kire szignálja a levelet, azaz mely szereplő kezébe nyomja a papírcsíkot. A tisztségviselő szerepébe lévő csapattárs pedig villámgyorsan írt néhány szót, vagy félmondatot a füzetébe, hogy mit kellene lépnie, ezután kiértékelték a játékot.

A kommunikációs munkacsoport termébe érkezve az új vándorkiállítás roll up-jai fogadták a belépőket (kiállítási és promóciós állvány). Itt arról hallhattak a résztvevők, hogy az eddig digitális formában elérhető Magyar Cserkész magazin és a hamarosan megjelenő Vezetők Lapja, és az egyetemi mintára „öregdiák” szervezetet életre hívó LégyKÉPben! című kiadványok januártól már nyomtatott formában is elérhetőek lesznek a csapatoknál, de addig is online verzióban olvashatóak a cserkesz.hu-n.

A nevelési kézikönyvek munkacsoportjánál megtudhatták a vezetők, hogy készül az Egységes Ifjúságnevelési Koncepció, melynek keretében létrehoznak kilenc kézikönyvet, korosztálytól és vezetői státusztól függően. A nevelési módszertan nem változik, hanem egységesül, illetve kiegészül hazai és külföldi jó példákkal.
 
A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. munkacsoportja három kutatási tevékenységet mutatott be. Az egyik a hazai és nemzetközi példákat feldolgozó jó gyakorlat gyűjtemény, amely olyan szervezetekkel foglalkozik, amelyek például szociálisan hátrányos helyzetű térségekben, aprófalvas környezetben működnek, sikeresen használtak önkéntes munkát, esetleg családjuktól elszakadt gyerekeket integráltak a helyi közösségek életébe. A másik tevékenységi kör egy attitűdvizsgálat, ami az ifjúsági közösségneveléssel kapcsolatos véleményeket méri fel, végül egy akciókutatás keretében öt településen vizsgálják meg, hogy a közösségek létrehozása milyen akadályokba ütközik, ezeket hogyan lehet hatékonyan megoldani. Terveik szerint a tapasztalatok alapján öt módszertani ajánlásokat megfogalmazó kézikönyv készül. 
 
A Word Café elnevezésű délutáni program arra szolgált, hogy az ifjúságot érintő mindennapi kérdésekről kötetlen beszélgetéseket folytassanak az ország különböző területéről érkező cserkészvezetők. Az esti szórakozás előtt szakági bemutató volt az iskola sportcsarnokában.
 
Nagy Emese
Rovat: